معرفی گروههای کوانتمی فشرده موضعی

پایان نامه
چکیده

این پایان نامه به معرفی گروه های کوانتمی فشرده موضعی در چارچوب نظریه جبر عملگرها، یعنی جبرها و جبرهای فون نویمان، خواهد پرداخت. این نظریه برگرفته شده از کار کاسترمن و واعظ [15] و [16] می باشد. از نظر تاریخی اولین ایده در ایجاد اصول کوانتیزه کردن گروه های فشرده موضعی، تعمیم قضیه دوگانی پنتریاگین برای گروه های فشرده موضعی ناآبلی بوده است. از آنجا که دوگان یک گروه ناآبلی گروه نیست، بنابراین باید رسته بزرگتری که شامل گروه و دوگان آن باشد را جستجو کرد. بعد از کارهای پایه ای توسط تاناکا، کرین، کاتس و تاکساکی این مساله در دهه هفتاد به طور جداگانه توسط انوک و شوارتز [7] کاتس و واینرمن [12] و [13] به طور کامل حل شد. ساختاری که آنها تعریف کردند جبرهای کاتس نامیده شد. ورونوویچ [32] کوانتوم su(2) را به عنوان یک جبر همرا ه با هم ضرب معرفی کرد، ویژگی های su(2)چنان شبیه به گروه بود که می شد آن را به عنوان گروه کوانتمی در نظر گرفت،?اما این مثال در رسته جبرهای کاتس قرار نگرفت، بنابراین رسته جبرهای کاتس نمی تواند شامل همه گروه های کوانتمی باشد، پس باید به گسترش آن پرداخت. اولین موفقیت در این راستا توسط ورونوویچ [31] و [33] بدست آمد وی موفق شد به طور ساده گروه های کوانتمی فشرده را تعریف و مهمتر از آن وجود و یکتایی حالت هار روی این فضاها را اثبات کند. موفقیت های بعدی نگرش متفاوتی برای ما فراهم آورد. باج و اسکاندالیس [2] مطالعه یکانی های ضربی را چنان ایجاد کردند که می توان آنها را به عنوان تعمیم عملگر کاتس-تاکساکی گروه های فشرده موضعی در نظر گرفت. آنها به یک یکانی ضربی، دو جبر به همراه هم ضرب چنان وابسته ساختند که دوگان یک دیگر محسوب می شدند، همچنین هم وارون آنها به طور چگال تعریف می شد. به این صورت آنها هر دو ساختار گروه های فشرده کوانتمی و جبرهای کاتس را بدست آوردند. اما هم چنان نیاز بود که به کمک جبرها ( جبرهای فون نویمان) همراه با هم-ضرب، تعریف طبیعی تری از گروه های کوانتمی فشرده موضعی ارایه شود. ایده اساسی در این راستا از آن کیرچبرگ است که در[14]? هم وارون جبرهای کاتس را با گروه های مقیاس که گروه تک پارامتری از خودریختی های جبرهای فون نویمان هستند، بازسازی کرد. سپس مسودا و ناکاگامی [20] جبرهای ورونوویچ و به طورکلی جبرهای کاتس را با استفاده از گروه های مقیاس فرمول بندی کردند. آنها توانستند دوگان را نیز در همان رسته بدست آورند، همچنین نظریه آنها مثال های شناخته شده یعنی گروه های کوانتمی فشرده و جبرهای کاتس را شامل می شد. به هر حال ایراد نظریه آنها وجود اصول و شرایط زیاد آن بود. سرانجام یک تعریف نسبتا ساده توسط کاسترمن و واعظ[15] و [16] ارایه گردید.?به طور کلی برای تهیه این پایان نامه از [17] ?که توسط کاسترمن نوشته شده استفاده شده است. در اولین فصل تعاریف و ابزار مورد نیاز بیان و در فصل دوم سعی شده با بررسی گروه های فشرده موضعی و بازسازی آنها با ابزار جدید به ایده تعریف گروه های کوانتمی فشرده موضعی پرداخته شود. در فصل سوم گروه های فشرده موضعی به همراه مثال هایی از این فضاها بیان شده است. در فصل چهارم ابزار پیشرفته تر این نظریه و تعریف گروه های کوانتمی فشرده موضعی ارائه و سرانجام در فصل پنجم نیز به جمع بندی و ارایه نتایج به دست آمده در این فضاها پرداخته شده است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

فرآیندهای لوی: از احتمال تا ریاضیات مالی و گروههای کوانتمی

نظریه فرایندهای تصادفی یکی از مهمترین پیشرفت های علمی قرن بیستم است. از دیدگاه شهودی، هدف این نظریه الگوسازی شانس به کمک زمان است. ابزارهای لازم برای دقیق ساختن این هدف در خلال دهه 30 میلادی با اصل موضوعی ساری نظریه احتمال توسط کلموگروف فراهم شد. این مقاله، مقدمه ای است برای آشنایی با رده ای از فرایندهای تصادفی که به افتخار احتمال دان بزرگ فرانسوی پل لوی که اولین بار آنها را در دهه 1930 مطالعه ...

متن کامل

آنالیز هارمونیک مجرد روی گروههای کوانتومی فشرده موضعی

برای جبر باناخ a دارای همانی تقریبی کراندار همریختیهای مدولی روی زیر فضاهای درونگرای دوگان a را مورد مطالعه قرار می دهیم.

15 صفحه اول

توسیع های شکافته شدنی در کاتاگوری گروههای آبلی فشرده موضعی

در این پایان نامه، گروههای انژکتیو و تصویری محض در کاتاگوری گروههای آبلی فشرده موضعی و ناهمبند کلی را تعیین می کنیم. همچنین گروههای آبلی فشرده موضعی که دارای زیرگروه تابدار ماکسیمال بسته اند را تعیین می کنیم. در آخر، توسیع های تی را در کاتاگوری گروههای گسسته آبلی معرفی کرده و ثابت می کنیم که مجموعه تمام توسیع های تی تحت جمع بئر یک زیرگروه گروه توسیع ها است.

15 صفحه اول

مطالعاتی پیرامون گروههای آبلی توپولوژیک فشرده موضعی از دیدگاه نظریه دوگانی pontryagin و نظریه تعیین پذیری

برای گروه آبلی توپولوژیک g، مجموعة تمام همومورفیسم های پیوسته از g بتوی گروه دایره ای t همراه با توپولوژی فشرده- باز و عمل ضرب نقطه ای توابع که یک گروه آبلی توپولوژیک هاسدورف است بعنوان دوگان pontryagin این گروه شناخته می شود. فضای دوگان یک گروه آبلی توپولوژیک از لحاظ جبری ایزومورف با فضای دوگان هر زیرگروه چگال خود می باشد.“l. außenhofer” و “ m. j. chesco” مستقل از هم نشان دادند که فضای دوگان ی...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بوعلی سینا - دانشکده علوم پایه

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023